Isnin, 9 November 2009

Muzik dalam hidupku.


Bismillahirahmannirahim..

Muzik bagi ku kadang2 bukan sekadar hiburan,
Ada kalanya muzik danpat mententeramkan jiwa dan fikiran,

Suatu ketika pernah saya alami saat2 duka,
setiap detik waktu emosi celaru fikiran terganggu,
kadang kala dalam solat diraka'at terakhir iblis datang menggangggu fikiran,
walaupun banyak cara kita cuba,
Selawat, tasbih, istighfar dan lain2,
namun gangguan dibenak yg tidak diundang pasti datang,

Bila dalam keadaan begini,
buat apa saja tidak bermakna, kebosanan sentiasa ada,
muzik kadang2 juga membosankan,

utk menghilangkan kebosanan ini,
bertemu rakan2 dan memainkan alat muzik atau pun menyanyi,
disini lah tempat utk melepaskan geram yg terbuku,
bila menyanyi, boleh menjerit sekuat hati,
bila memainkan alat muzik gitar, drum atau sebagainya,
palu/pukul &dan goreng sampai puas,
asal saja tindakan itu mengikut rentak yg betul dan bersesuaian.


Satu pengalaman yg mengerikan dalam dunia hiburan.
Waktu remaja awal 80an. Kumpulan/group muzik tidak sehebat skrg ini.
Sebagai pengganti bermain sebagai kaki pukul utk menghiburkan pengunjung pusat hiburan.


Alhamdulillah,
saya tidak terus terjerumus ke alam glamer.




Al-Fatihah,
smga ALLAH mencucuri rahmat keatas roh rakan2,
kini hanya tinggal saya dan adik saya dari anggota kumpulan muzik yg masih dipanjangkan usia utk beramal dan bersyukur.

sebelum kami dipelawa utk membuat persembahan di pub
sebagai pengganti utk band sedia ada sebagai selingan.
kami diundang utk mengiringi persembahan dan pertandingan nyanyian disalah sebuah tempat dinegeri perak.
secara kebetulan, mereka juga menjemput artis berkumpulan dan solo,
nak kata popular tu tak lah.
sebelum memulakan persembahan jam 9.00.
sempat saya kesurau utk berjemaah di surau berdekatan jaraknya hanya lebih kurang 300meter saje.
tak ramai, 2shaf tak penuh.
yg penuh di tempat pesta tu.

selesai solat, sementara itu sempat kami borak2 kosong dgn artis2,
berbagai2 pendapat dan cerita diluahkan mereka dari pengalaman.
SATU PERKARA YG SELAMA INI SAYA SIMPAN,
RUPA2NYA MEREKA LUAHKAN.
(Kata2 mereka, bodoh betul dia org(peminat) tu, kita seronok bermain dan bangga bila mereka tengok tetapi mereka nak juga tengok kita)
Dalam hati terdetik, rupa2nya mereka angkuh dan takbur hingga lupa bersyukur,

walaupun saya pernah terlintas befikir sedemikian,
tapi kerana sokongan mereka maka saya dapat meneruskan kerjaya,

Diakhir penglibatan dalam dunia muzik.
malam pertama membuat persembahan di pub,
TERLIHAT SAUDARA2 KU (gadis2 melayu)
DGN PAKAIAN YG BOLEH MENAMPAKKAN PUSAT,
DADA dan PEHA  DIBIAR TERDEDAH,
BERPELUKAN DGN BANGSA ASING.

saya terkaku pilu.
ketika itu fikiran mula celaru,
alhamdulillah, rakan pengganti kebetulan ada,
saya keluar melayan perasaan.
disini lah DETIK TERAKHIR saya dalam DUNIA MUZIK.



Malu bercampur sedih pabila terpandang wanita melayu dgn bangga mendedahkan aibnya semata2 utk berhibur dan menghiburkan pengunjung dgn perolehan ganjaran lumayan.
Fikiran semakin celaru memikirkan sehingga pincang rentak dimainkan.

Apa yg terbit dalam benak ketika itu semua tidak tahu.
Kenapa tiba2
Teringat kisah anak/cucu adam yg didatangi 2ekor iblis yg menyerupai maanusia,
dgn membawa alat bunyian bagi memesongkan dan melalaikan mereka yg memang dalam kesesatan.



Selesai memainkan saya mengundur diri utk menyendiri.
Semasa bersendirian.
Tidak saya sedari air mata membasahi pipi.
Berbagai2 persoalan dan penyesalan timbul.
Akhirnya.. Saya tahu. ALLAH SAYANGKAN SAYA.
Syukur alhamdulillah.
Bila difikirkan. Apa yg saya lakukan bagi tujuan mengisi masa lapang dgn sedikit upah utk menampung keperluan keluarga. Rupa2nya saya lakukan kesalahan besar.
Disebalik kita menghibur dan berhibur.



Na'uzubillah.
Dalam bayangan ngeri..
Saya bermain muzik bersama mereka@iblis bagi melalaikan saudara2 ku dibawah sana.


Dalam bayangan ngeri,
Saya lihat saudara2 saya mabuk bersorak gembira bersama2 mereka.


Dalam bayangan ngeri. 
Saya lihat mereka@iblis bersorak gembira, kerana ramai saudara2 kita mudah ditewaskannya dan terpedaya.
bermula dari sini.
jika saya dipentas mahupun berkaraoke,
saya harus memastikan tidak ada rakan2 tetamu2 yg berjoget.
dan mabuk.


Teringat peringatan Allah dalam surah Al Naml  ayat ke 24 bermaksud:
"Dan syaitan pun menampakkan sesuatu yang bagus bagi apa yang telah mereka kerjakan 
lalu menghalangi mereka dari jalan Allah , sehingga mereka tidak mendapat pertunjuk".
(Al Naml : ayat 24)







1 ulasan:

  1. http://unitmediasiber.blogspot.com/2009/11/sprm-sila-siasat-kerajaan-pas-kelantan.html

    BalasPadam

salam ziarah
terlanjur bicara,
ampun maaf dipinta,
salam persahabatan dan persaudaraan utk semua.

luahan hati tak pernah kenal isi hati insan lain,
bicara kita tak semestinya diterima baik oleh semua,
terguris hati kita tak pernah lupa.
mengguris hati kita tidak tahu bila dan siapa.

Dosa dan kesilapan yg kita lakukan pada allah,
keampunan dan taubat pengubatnya.
dosa sesama insan yg kita aniaya,
tidak akan terampun selagi insan itu tidak menerima kemaafan dan mengampunkan.
oleh itu.
saya memohon jutaan ampun dan maaf bila terlanjur bicara menghiris rasa.

salam ukhwah utk semua.