Ahad, 21 Mac 2010

Sejenak melayan karenah & emosi kanak2.

Pada pandangan anda sukarkah melayan karenah kanak2.

Kebiasaannya.
ada beberapa cara kita@ibu dan bapa lakukan bila kanak2 meragam.

1- mereka akan memenuhi segala kemahuannya kerana,
i- malu/tak manis dilihat org lain
ii- kerana syg/kesian.

2- biarkan saja dan pujuk beri nasihat.
i- biarkan sahaja kadangkala kanak2 meronta2 ada kadang2 maki hamun ibu/bapa mereka.
ii- pujuk dan nasihat bukan semestinya berkesan. kerana kanak2 masih peringkat bawah 3thn mereka hanya tahu apa yg mereka mahu. selepas 3 thn baru mereka mula belajar gunakan akal. MAKA SBB ITULAH DIUSIA SEBEGINI KITA MENDIDIK DAN MELATIH MEREKA SUJUD KEPADA ALLAH.

3- Pukul mereka.
 kadang2 mereka yg sudah lali dipukul menjadi semakin liar, malah tak ikut perintah. kita WAJIB memukul mereka (tanpa mencederakannya) jika usianya lebih 7thn ingkar bila disuruh solat.

Bagaimana pula jika kita hendak melayan karenah kanak2 dewasa.
saya perlukan pendapat anda.....

Dia tanya aku jawap.



Pada awalnya saya hanya membaca sekali pandang
tajuk serta komen2..

ada antaranya suruh buat laporan polis dan sebagainya.

Tajuk ini sering berlegar2 dan berubah2 mengikut emosi semasa.
begitu juga komen2 yg seolah2 tunjuk menunjuk. terjah menerjah, buka membuka tikam menikam antara satu dgn yg lain tanpa penghujungnya.







saya terus membiarkan.
komen2 berlegar walau bagaimanapun sesekali saya jeling2 juga.














Dan akhirnya saya ingin mengetahui asas perbincangan ini.
Laaaaa... rupa2nya dia cuma tanya je. 
maka aku jawap lah...


rupa2nya aku salah jawap soalannya.

Bagi mereka yg bersifat resional.
mereka akan biarkan perkara ini sbb mustahil pihak berkuasa berdiam diri.








He he he..
aku tak tau nak cakap macam mana lagi.
kalaulah dekat dan kenal, aku tak syg duit bagi sehinggit 2 utk beli eskim atau sokolat biar dia duduk diam.


2 ulasan:

  1. Adakala, semakin dilayan, kita tanpa sedar, jadi macam budak-budak gak..

    BalasPadam
  2. ha ha ha..
    sbb tu kene sabo.
    kalau kita layan dgn emosi mmg lah macam tu.

    BalasPadam

salam ziarah
terlanjur bicara,
ampun maaf dipinta,
salam persahabatan dan persaudaraan utk semua.

luahan hati tak pernah kenal isi hati insan lain,
bicara kita tak semestinya diterima baik oleh semua,
terguris hati kita tak pernah lupa.
mengguris hati kita tidak tahu bila dan siapa.

Dosa dan kesilapan yg kita lakukan pada allah,
keampunan dan taubat pengubatnya.
dosa sesama insan yg kita aniaya,
tidak akan terampun selagi insan itu tidak menerima kemaafan dan mengampunkan.
oleh itu.
saya memohon jutaan ampun dan maaf bila terlanjur bicara menghiris rasa.

salam ukhwah utk semua.