Selasa, 10 April 2012

Tuntutan Dong Zong.





Tuntutan Dong Zong.
PERLUKAH kita menuntut kerajaan MEWAJIBKAN semua pelajar rendah bersekolah disekolah KEBANGSAAN BANTUAN PENUH KERAJAAN? 


Tuntutan yg sedang hangat diperkatakan skrg ini bukanlah kali pertama ianya terjadi.
Apatah lagi tuntutan ini datangnya dari KEBABIADAPAN parti DAPig.
Meluap darah saya membaca Petikan Berita Harian, Ruangan Rencana, 
Tulisan Jamhariah Jaafar, 06 April 2012

Tuntutan dan mempertikaikan keadilan sebegini pernah terjadi suatu masa lalu. 
Kenapa mereka rasakan seolah2 mereka dipinggirkan?
Kalau dulu saya pernah menyatakan pandangan, mungkin akan menjadi penyebab ketegangan kaum maka akhbar tidak menyiarkan luahan saya.
Skrg, dikesempatan ini,
Suka saya menyatakan sekali lagi. 
Persoalan saya, Kenapa mereka rasakan seolah2 mereka dipinggirkan?
Rakan saya mendiang bekas seorang guru pernah beri pandangan, ORANG CINA RAMAI YG TIDAK FAHAM, MEREKA FIKIR SEKOLAH BANTUAN PENUH KERAJAAN ADALAH SEKOLAH UNTUK BANGSA MELAYU. Ketidak puasan hati mereka bertambah menjadi-jadi apabila dihasut pengadu-domba oleh daPIG semata-mata mengejar kepentingan perjuangan mereka, apatah lagi mereka rasakan BANGSA MEREKA DISINGKIRKAN. 


Tidak berkesudahan tuntutan dari mereka,
Malah BANGSA INDIA yg terpedaya juga turut sama pernah menuntut sesuatu yg tidak patut.


Kalau pun Kerajaan melaksanakan tuntutan mereka,
Namun satu kelemahan kerajaan tidak memperjelaskan umumnya. iaitu ORG MELAYU JUGA ADA SEKOLAH KHUSUS UTK MUSLIM iaitu SAR KAFA(Sekolah Agama Rakyat)
Mungkin. kalaupun kerajaan memperjelaskan,
MEREKA TIDAK MAHU TERFIKIR PUN KEBAIKAN.



PERSOALAN SAYA DULU.
Perlukah kita memohon kerajaan MEWAJIBKAN semua pelajar rendah bersekolah disekolah kebangsaan bantuan penuh kerajaan, 
manakala sekolah2 jenis kebangsaan dijadikan sekolah sampingan sebagaimana murid2 melayu beragama islam yang menggunakan waktu seharian disekolah2 pendidikan islam (SAR KAFA).

Atau,
PERLUKAH SAYA MENGULANGI TUNTUTAN PANDANGAN SAYA SUPAYA KERAJAAN MENGKAJI SEMULA KEUTAMAAN PEMBELAJARAN mata pelajaran PINDIDIKAN AGAMA ISLAM sebagai mata pelajaran wajib lulus bagi sekolah2 rendah. 
Ini perlu, Penekanan pendidikan awal tentang akhlaq & adab sebagai amalan utk dijadikan amalan dapat menjana modal insan yg beradab bersopan dalam melahirkan insan muslim bertaqwa & beriman.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

salam ziarah
terlanjur bicara,
ampun maaf dipinta,
salam persahabatan dan persaudaraan utk semua.

luahan hati tak pernah kenal isi hati insan lain,
bicara kita tak semestinya diterima baik oleh semua,
terguris hati kita tak pernah lupa.
mengguris hati kita tidak tahu bila dan siapa.

Dosa dan kesilapan yg kita lakukan pada allah,
keampunan dan taubat pengubatnya.
dosa sesama insan yg kita aniaya,
tidak akan terampun selagi insan itu tidak menerima kemaafan dan mengampunkan.
oleh itu.
saya memohon jutaan ampun dan maaf bila terlanjur bicara menghiris rasa.

salam ukhwah utk semua.