Sabtu, 29 April 2017

Mintalah pertolongan dan perlindungan dari Allah







Mintalah pertolongan dan perlindungan dari Allah
Kakek(Org Tua) pesan. 
Mintalah pertolongan & perlindungan dari Allah diawali dgn niat ikhlas berserah diri kpd Nya pd setiap perkara dan pekerjaan yg kita lakukan. Kerana kita tidak ada upaya apa pun tanpa pertolongan Nya. Lafazkanlah "Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah." Setiap masa.


Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

إِذَا خَرَجَ الرَّجُلُ مِنْ بَيْتِهِ فَقَالَ: “بِسْمِ اللَّهِ تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ، لاَ حَوْلَ وَلاَ قُوَّةَ إِلاَّ بِاللَّهِ” قَالَ: « يُقَالُ حِينَئِذٍ: هُدِيتَ وَكُفِيتَ وَوُقِيتَ. فَتَتَنَحَّى لَهُ الشَّيَاطِينُ، فَيَقُولُ لَهُ شَيْطَانٌ آخَرُ: كَيْفَ لَكَ بِرَجُلٍ قَدْ هُدِىَ وَكُفِىَ وَوُقِىَ 

“Jika seseorang keluar dari rumahnya lalu membaca (zikir): Bismillahi tawakkaltu ‘alallahi, walaa haula wala quwwata illa billah 

(Dengan nama Allah, aku berserah diri kepada-Nya, dan tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan-Nya), 

maka malaikat akan berkata kepadanya: “(sungguh) kamu telah diberi petunjuk (oleh Allah Ta’ala), dicukupkan (dalam segala keperluanmu) dan dijaga (dari semua keburukan)”, sehingga setan-setanpun tidak bisa mendekatinya, dan setan yang lain berkata kepada temannya: Bagaimana (mungkin) kamu bisa (mencelakakan) seorang yang telah diberi petunjuk, dicukupkan dan dijaga (oleh Allah Ta’ala)?” 
[HR Abu Dawud (no. 5095), at-Tirmidzi (no. 3426) dan Ibnu Hibban (no. 822)].



Malangnya umat islam sekarang cenderung mengharap pertolongan Dajal mengharap redha dajal DAP semata-mata menganggap diri mereka dizalimi. Walhal mereka tidak sedarpun sedang bersusah payah menzalimi diri.
Contohnya dipautan ini.



Sepatutnya Allah sudah tunjukan jalan mudah kearah kesejahteraan, kebaikan, kebahagiaan dan kedamaian dalam kehidupan kita didunia hinga akhirat. Iaitu kita taat segala perintahNya tinggalkan segala larangan-Nya berusaha tawaqal istiqamah dengan sabar ikhlas redha & bersyukur. Jika kita bersyukur Allah tambah lagi nikmat kepada kita walaupun tidak mewah sekurang2nya mencukupi untuk keperluan kita.

"Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras”.
(Surah Ibrahim: ayat 7)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

salam ziarah
terlanjur bicara,
ampun maaf dipinta,
salam persahabatan dan persaudaraan utk semua.

luahan hati tak pernah kenal isi hati insan lain,
bicara kita tak semestinya diterima baik oleh semua,
terguris hati kita tak pernah lupa.
mengguris hati kita tidak tahu bila dan siapa.

Dosa dan kesilapan yg kita lakukan pada allah,
keampunan dan taubat pengubatnya.
dosa sesama insan yg kita aniaya,
tidak akan terampun selagi insan itu tidak menerima kemaafan dan mengampunkan.
oleh itu.
saya memohon jutaan ampun dan maaf bila terlanjur bicara menghiris rasa.

salam ukhwah utk semua.